Harrasta ja osallistu

Painonnosto harrastuksena

Painonnosto on kaikenikäisille sopiva urheilumuoto. Painonnosto on voimailulaji, mutta voimaominaisuuksien lisäksi menestyvältä painonnostajalta vaaditaan nopeutta, liikkuvuutta ja ketteryyttä. Painonnostoharrastus yhdessä monipuolisen oheisharjoittelun kanssa auttaa kehittämään näitä ominaisuuksia. Oikeaoppisen tekniikan omaksuminen on tärkeää heti ensimmäisillä harjoituskerroilla. Siksi kannattaa liittyä painonnostokouluun, jossa suoritustavat opetetaan aina asiantuntevassa ohjauksessa.

Turvallinen harrastus

Painonnosto on nuorille hyvä ja turvallinen vapaa-ajan harrastus. Kaikkien ei tarvitse tulla olympiavoittajiksi tai maailmanmestareiksi, vaan tavoitteen voi asettaa omien kykyjen mukaan jäsentenvälisistä kilpailuista ylöspäin. Eikä painonnoston harrastajan tarvitse välttämättä edes kilpailla, sillä laji on erinomainen kuntoilumuoto, joka kehittää monipuolisesti kaikkia fyysisiä ominaisuuksia.

Painonnosto on myös hyvä apuharjoitusmuoto kaikkiin urheilulajeihin. Painonnostoliikkeisiin perustuva voimaharjoittelu onkin saanut viime vuosina jalansijaa monien urheilulajien parissa – lihaksisto kehittyy sopusuhtaisesti samoin muut fyysiset ominaisuudet.

Kahvakuula

Kahvakuula eli girya (eng. kettlebell) on pyöreä kahvallinen metallipallo, jota voi käyttää monipuoliseen vastusharjoitteluun. Kahvakuulalla harjoittelu sopii sekä naisille että miehille, eikä sen aloittaminen vaadi jo valmiiksi hyvää kuntoa tai liikkuvuutta. Kuulia on eri kokoja, perinteiset koot ovat 8, 16, 24 ja 32 kiloa mutta Suomesta saa paljon välikokojakin. Tyypillinen aloituspaino naisille on 8kg ja miehille 16kg.