Kysymys

Miten opin tempaamaan ja työntämään?

Nyt on kipinä syttynyt kun on näitä kylän veteraaninostajia katsonut niin rueta itsekin tempaan ja työntään. Yllättävän vaikeaa aluksi vain tämä laji!

Kysyjän nimi/nimimerkki: Alkaja

Vastaus

Koko kysymys:

Hei. Olen tässä kulkenut jo useamman vuoden punttisalilla lähinnä voimaharjoittelua. Ja nyt on kipinä syttynyt kun on näitä kylän veteraani nostajia katsonut niin rueta itsekin tempaan ja työntään. Yllättävän vaikeaa aluksi vain tämä laji! Mutta onko tässä mitään mahdollisuuksia kehittyä ilman jotain ohjelmaa tai opastusta mihinkään eli voiko tätä oppia itseoppimalla toistoja tehden vain, mitkä ovat hyviä apuliikkeitä? Ja toinen kysymys on että kuinka tärkeänä pidätte kenkiä, eli tulisiko heti alusta olla painonnostoon tarkoitetut kengät? Sen olen kyllä ymmärtänyt että pienillä painoilla treenata aluksi tekniikkaa, eipä ne isot kyllä vielä mihinkään liikukkaan. Olen 28-vuotias että turha enää haveilla sm tasosta mutta ihan omaksi iloksi ja liikkuvuuden parantamiseksi olen tätä yrittänyt nyhrätä.

Vastaus:

Painonnosto on erinomainen harrastus vaikka tavoite ei olisi kilpailullinen. Lihaskunnon ja liikkuvuuden harjoittelu on tärkeää koko eliniän aikana.

Tekniikan oppimisesta:

SPNL:n koulutuksissa opetetaan kolmen vuoden säännöstä. Se on tekniikan opettelun jakso ennen kuin aletaan harjoittelemaan varsinaisella prosenteilla. Siihen kuuluu tempauksen, työnnön sekä apuliikkeiden kuten esim. kyykkyjen ja punnerrusten tekniikan oppiminen. Jos harjoittelet useammin kuin kaksi kertaa viikossa ja urheilutaustasi on monipuolinen (esim. koordinaatio ja liikkuvuus kunnossa), saatat omaksua nostot nopeammin. Se tarkoittaa sitä että liikeratasi ovat automatisoituneet ja ettei jokaista liikettä tarvitse erikseen miettiä. Tutkimukset osoittavat että automatisointiin tarvitaan n.10 000 toistoa, jotenka voit siitä laskea kuinka kauan Sinulla kestää tekniikan oppimiseen. Laske mukaan kaikki nostot, ei vain suuret raudat. Ja muista, että haluat oikeaoppisen tekniikan automatisoitumaan eli ajatus pitää olla mukana, ettei vahingossa automatisoidu väärä liikerata. Tämän korjaaminen myöhemmin vaatii 3-7-kertaisen työn. Siis alussa malttia harjoitteluun, että tekniikat opitaan oikein! Siksi on hyvä, jos saat hieman apua valmentajalta, joka osaa antaa ulkopuolista neuvoa miten parannat tekniikkaasi jokaisessa nostossa.

Apuliikkeet:

Tyypillisiä apuliikkeitä kilpanostojen tempauksen ja työnnön lisäksi ovat mm. etu- ja takakyykky, erilaiset vedot maasta, punnerrukset, keskivartalon hallintaan kaikki mahdolliset keskivartalon liikkeet sekä osaharjoitteita kuten tempaus allemeno ja valatempaus. Lisäideoita löydät v.2009 valmistuneelta DVD:ltä Suomalainen painonnosto (J. Kailajärvi), jota voit tilata nettikaupastamme.

Painonnostokengät:

Aluksi voit nostaa millä tahansa kovapohjaisilla kengillä esim. lento- tai koripallokengillä. Lenkkarit ovat siitä huonot, että niiden reunat ovat pehmeät ja se saattaa aiheuttaa tasapaino-ongelmia. Punttikenkien etu on se, että kenkä on tukeva ja kovan pohjansa ansiosta tasapainon hallitseminen helpottuu.

Mukavia treenihetkiä!

Asiantuntija: Karoliina Lundahl, SPNL valmennus- ja koulutuspäällikkö

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset