Kysymys

Aikuisten harrastekisailu

Olen käynyt kevään ajan aikuisten punttikoulussa. Onko minulla mahdollisuuksia kisata?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Laura

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Hei! Olen aloittanut painonnostoharjoittelun noin 1,5 v. sitten ja kevään ajan olen käynyt aikuisten punttikoulussa. Ikää on kertynyt jo 26 vuotta. Miten on, onko minulla mahdollisuuksia kisata ja millaisiin kisoihin kannattaisi osallistua? Itseäni kiinnostaa myös se, että eroaako naisten treenaaminen jollain tavalla miesten treenaamisesta, eli tulisiko minun ottaa treeneissäni erityisesti jotkin asiat huomioon aloittelijana ja naisena. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: Hei! Ja kiitos kysymyksestä, joka on oikein mieluisa vastata. Kysymykseesi siitä, että voitko kisata ja millaisiin kilpailuihin kannattaa osallistua vastaan, että voit ja on perustaitojen oppimisen jälkeen suositeltavaakin osallistua kilpailuihin, sillä niissä usein havaitsee parhaiten tekniset ja fyysiset puutteensa. Kilpailuihin osallistuminen on kokemuksena ryhmähenkeä rakentava , sillä kaikki ovat kyllä lavalla olevan nostajan puolella. Kisoihin kannattaa osallistua senkin vuoksi, että kilpailussa, vaikka aivan pienessä salikisassa, saa itsestään aivan uuden vaihteen päälle. No, aina ei tietenkään kisat mene "putkeen", ja silloin voi jäädä jotain hampaankoloon, mutta senhän voi mennä sitten paikkaamaan seuraavassa kisassa.

Kaikenlaiset kisat käyvät, mutta aloittelijalle sopii parhaiten ns. salikisat, joita seurat järjestävät lähes kuukausittain. Salikisoissa, ja myös kansallisissa kisoissa, voi aina nostaa myös jäsentenvälisenä eli tällöin ei tarvitse olla voimassa olevaa kilpailulisenssiä. Riittää, että on jonkin painonnostoa harjoittavan seuran jäsen. Seura, jolla on uusia aikuisharrastajia voi aina järjestää myös aivan omat kisat vaikkapa juuri aikuisten punttikouluryhmälle. Tällöin tulee jopa vielä enemmän esiin aiemmin mainitsemani ryhmähenki, kun kisoihin osallistuu vain punttikouluryhmä. No, muitakaan kisoja ei kuitenkaan kannata arastella, vaan mukaan vain. Kynnys ei ole korkea.

Naisten harjoittelu poikkeaa jossain määrin, muttei paljoa, miesten harjoittelusta. Yleisenä taustana on tiedossa, että naisten ylävartalon vahvistaminen tarvitsee enemmän työtä kuin miesten ylävartalo. Tämä voi vaikuttaa hieman harjoitusten sisäiseen liikkeiden ja toistojen painotukseen. Aloittelijalle tällä ei kuitenkaan ole vielä kovin suurta merkitystä, vaan kaikkein tärkein harjoittelun painopistealue ensimmäisen vuoden-kahden aikana tulee olla tekniikan, liikeratojen, liikkuvuuden ja nostorytmin hallinnan opettelussa. Kun tangon ja kevyempien painojen kanssa pääsee sinuiksi, voidaan alkaa jo miettiä oikeasti lihasvoimaa ja -nopeutta kehittäviä harjoituksia. Sinänsä kaikki tähän valmistavakin tekniikan opettelu vahvistaa lihasvoimaa ja kaikkia painonnoston osa-alueita kuten tasapainoa, lihasten koordinaatiota, keskivartalon hallintaa jne. Kyse on lajissa edistymisen myötä lähinnä treenien intensiteetin nostosta: enemmän ja kovempaa.

Joten ei kun kilpailemaan vain ja painopiste edelleen tekniikan, koordinaation, rytmin ym. perustaitojen vahvistamisessa. Kiloja tulee kyllä tankoon perustaitojen vahvistuessa kuin huomaamatta. Muistathan myös huoltavat harjoitukset, jottei jumi pääse päälle. Kuten crossfitin maailmanmestari Mikko Salo voimavalmennusseminaarissa Vierumäellä totesi, alipalautuneilla lihaksilla ei kannata lähteä tekemään uutta harjoitusta.

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, 2. vpj

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset