Kysymys

Miten aloitan?

8v. tytär haluaa tutustua lajiin (kysyi koskas mennään katsomaan?). Miten aloitan?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Kyösti Pekkarinen

Vastaus

Koko kysymys:

8v. tytär haluaa tutustua lajiin (kysyi koskas mennään katsomaan?) asumme Espoossa.

Miten aloitan, jotta en turmele hänen aitoa kiinnostusta lajiin, koska iskällä lajitausta ja intoa ehkä "liikaakin" lajin pariin? Olisiko hyvä aloittaa viemällä kisoihin>sitten seuraamaan punttikoulua>ja kouluun jos innostus aitoa? Ps. kepillä jo vähän tapailtu>hänen pyynnöstä eikä (toivottavasti) isän mieliksi ,tiedä häntä? kyykkyä,tempausta ja rinnallevetoa sekä vatsaa leikinomaisesti.

Hyvä Kyösti,

Kahdeksan vuotiaan urheilijan alun tulee liikkua monipuolisesti tulevasta lajistaan huolimatta. Tässä iässä lapsella on herkkyyskausi liikkuvuudessa, motorisessa oppimisessa sekä tasapainossa ja ketteryydessä. Herkkyyskaudella tarkoitetaan sitä aikaa, kun tiettyjä ominaisuuksia pystytään helposti kehittämään. Esim. voiman herkkyyskausi tulee vasta kasvupyrähdyksen jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että 8-vuotiaan ei tule keskittyä voimaan vaan liikkuvuuteen, tekniikoiden opetteluun kepillä, hyppimään ja juoksemaan (=motorinen oppiminen) sekä kehittämään tasapainoa ja ketteryyttä.

Punttisalilla on hyvä käydä totuttelemassa lajikulttuuriin. Pääasiallinen harjoittelu tulisi tehdä ensimmäisen kolmen vuoden aikana omalla keholla tai kevyillä vastuksilla. Keppi on erinomainen väline opettaa painonnoston liikkeitä: kyykyt, nostot ja muut oheisliikkeet. Kun kepillä liikkeet sujuvat hyvin, voi ottaa voimatangon (2kg) vastukseksi. Tärkeintä on opetella oikeat asennot ja nostaa teknisesti oikein eikä keskittyä kuinka paljon lapsi pystyy nostamaan.

Koulutetun valmentajan ohjauksessa on turvallista harjoitella. Valmentaja pitää huolen siitä, että harjoittelu on ikäryhmälle sopiva eikä lapseen kohdisteta aikuismaisia harjoituksia. Lasten urheilu tulee olla mukavaa, että lapsi voi rakastua lajiin - tätä rakkautta tarvitaan huippu-urheiluvuosina. Pelit ja leikit sopivat hyvin 8-vuotiaille alkuverryttelyksi, sitten 10-20min tekniikkaosio (riippuen kauanko lapsi pystyy keskittymään) ja siihen päälle omalla keholla lihaskuntoa. Harjoitus loppuu loppuverryttelyyn, jossa voidaan myös pelata ja leikkiä juosten ja hyppien. Suosittelen myös Lasten Voimapiiri DVD:ltä temppuradan rakentamista vaikkapa omalle takapihalle.

Saliharjoituksen lisäksi lapsen on hyvä kasvattaa peruskuntoa liikkumalla miellyttävästi. Aina kun on mahdollista kannattaa kävellä tai pyöräillä, jotta peruskunto kasvaa. Liikkumisen tulee kuitenkin olla miellyttävää eli aerobista. Lapsen elimistö ei pysty vielä 8-vuotiaana pilkkomaan maitohappoja eli pitkäkestoista maitohapollista (=anaerobista) liikkumista tulee välttää. Lapsilla on luontainen kyky säädellä maitohappotasoja kehossaan: kun liikkuminen on epämiellyttävää (=maitohappoarvot koholla), lapsi lepää. Anaerobisen harjoittelun herkkyyskausi tulee vasta n.18-vuotiaana.

Seurojen yhteystiedot löytyvät näiltä sivuilta linkin SEURAT alta. Kysy sieltä, milloin lasten punttikoulut alkavat.

Tänä vuonna Taso I painonnoston valmentajakoulutus pidetään syksyllä 9.-11.9. ensimmäisellä lähijaksolla ja kurssi päättyy toiseen lähijaksoon 25.-27.11.2011.

Purkoon punttikärpänen!

Asiantuntija: Karoliina Lundahl, SPNL Valmennus- ja koulutuspäällikkö

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset