Kysymys

Harjoituspainojen määrittäminen

Mihin harjoitusohjelman prosenttiluku suhteutetaan oheisharjoitteissa, kuten raa'assa tempauksessa?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Jyrki

Vastaus

KYSYMYS: Harjoituspainojen määrittäminen? Painonnosto-ohjelmissa harjoituspainojen määrä ilmoitetaan usein prosentteina ykkösmaksimista, esim. 5 sarjaa x 3 toistoa x 85% maksimista. Varsinaisten nostojen ja kyykkyjen osalta tämä on selvää, mutta mihin prosenttiluku suhteutetaan oheisharjoitteissa, kuten raa'assa tempauksessa? Onko vertailumaksimi raa'an tempauksen ykkösmaksimi vai peräti tempauksen ykkösmaksimi? Ja vaihteleeko tämä liikkeittäin, eli suhteutetaanko vedoissa prosenttiluku varsinaisen noston (tempaus/työntö) ykkösmaksimiin?

------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS:
Periaatteessa käytäntö on se, että lasketaan %:t kunkin lajin maksimista. Mutta esim. tempaus- ja työntövedoissa käytetään (minäkin käytän) tempaus- ja työntömaksimia eli esim. näin: 2x3x90%+2x2x100%+2x1x110%, tai seuraavana lajina heti tempauksen jälkeen 3x1x105%+ 5x2x90-95% jne. Tämä siksi, että pyritään mahdollisimman hyvin säilyttämään lajitekniikka/nopeus.

Mutta sitten tempauksen ja työnnön maastavedoissa käytetään normaalitapaa eli niitten maksimia, koska harjoitetaan ja tavoitellaan maksimivoimaa eikä lajitekniikalla ole merkitystä. Jalkakyykyissä olen myös käyttänyt poikkeavaa käytäntöä, eli etukyykyissä työnnön maksimia, mutta takakyykyssä takakyykyn maksimia.

Yleisesti voisi sanoa että käytäntöjä on monia. Pääasia on, että hommat pysyy 'hanskassa' sekä valmentajalla että urheilijalla.

Asiantuntija: Jaakko Kailajärvi, SPNL valmennusvaliokunnan pj

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset