Kysymys

Proteiinin saanti

Käyn kuntosalilla 3-4krt viikossa ja nautinproteiinia yli 3grammaa painokiloa kohti. Voiko proteiinia nauttia liikaa?

Kysyjän nimi/nimimerkki: epätietoinen

Vastaus

Koko kysymys kuuluu:

Käyn kuntosalilla 3-4krt viikossa ja nautinproteiinia yli 3grammaa painokiloa kohti. Voiko proteiinia nauttia liikaa? Olen yrittänyt nostaa painoani mutta ei tule kiloakaan lisää, missä vika? Olen 182 pitkä ja painan 80kg.

Asiantuntijavastaus:

Jos treenaat järkevästi ja lepäät riittävästi, mutta paino ei nouse, on ilmeistä että et syö riittävästi. Proteiininsaantia ei kuitenkaan kannata lisätä, sillä saat jo nyt proteiinia enemmän kuin riittävästi. Jos saanti on jatkuvasti 4-5g/kg/vrk, suurenee riski että munaiset ylirasittuvat. Myös maksan kyky käsitellä aminohappoja voi ylittyä, mikä voi johtaa typpiyhdisteiden haitalliseen kertymiseen. Sinun kannattaa sitä vastoin syödä enemmän hiilihydraatteja ja rasvaa. Esimerkiksi: lisää aamupalalle pähkinöitä ja valmissmoothieta, ota pieni santsiannos lounaalla, syö välipalalla ylimääräinen banaani, laita ylimääräinen kauhallinen maltoa palautumisjuomaan, laita ylimääräinen lusikallinen oliivi- tai rypsiöljyä päivällisateriaan ja sekoita reilusti kaakaojuomajauhetta iltapalan maito-lasilliseen. Kun energiansaanti näin kasvaa, paranee kehon kyky tuottaa uutta lihasmassaa.

Asiantuntija: Olli Ilander, ravitsemusasiantuntija, elintarviketieteiden maisteri (ETM)

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset