Kysymys

Lasten aloitusikä

Mikä on turvallinen kuorma painonnostoharjoituksissa 12-13 vuotiaalle, urheilua harrastavalle pojalle?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Kirsi

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Palstalla on useita kysymyksiä lasten painonnoston aloitusiästä. Vastauksena on ollut, että painnonnosto sopii myös lapsille, kun aloitetaan kevyillä / turvallisilla kuormilla. Mikä on kevyt / turvallinen kuorma (kg) 12-13 vuotiaalle (n. 150 cm / 50 kg) ei vielä murrosikäiselle / kasvupyrähtäneelle urheilua harrastavalle pojalle?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: Painonnosto todellakin sopii harrastukseksi ja urheilulajiksi lapsille jo ennen murrosiän kasvupyrähdystäkin. Nimittäin ennen murrosikää kehittyy erityisesti liikemotoriikka, jota tarvitaan kaikissa koordinaatiota, kehonhallintaa, vaativissa lajeissa ja liikkeissä. Alle murrosikäisillä emme painonnostovalmennuksessa keskity suuriin kuormiin, vaan oikeiden liikeratojen ja painonnostotekniikan opetteluun riittää kevyet harjoittelutangot ja joskus hieman levyjäkin. Kuormat suhteutetaan luonnollisesti lapsen / nuoren ikään, kokoon ja voimatasoon siten, että kuormitus ei muodostu liian suureksi.

Vastaajan täytyy olla tietyssä määrin varovainen vastaamaan eksaktisti kysymykseesi siitä, mikä on turvallinen kuorma urheilua harrastavan, 12-13 -vuotiaan 150 cm/50 kg pojan osalta. Tärkeintä on ilman muuta, että harjoitusliikkeet tehdään teknisesti oikein. Mikäli liikkeet sujuvat teknisesti hyvin, harjoittelusta saadaan hyvä teho, eikä se rasita tukirankaa, vaikka tangossa olisikin jo jonkin verran rautaa. Päinvastoin, luusto ja lihaksisto vahvistuvat. Jos taas liikkeet eivät mene teknisesti hyvin, voidaan jo kevyilläkin kuormilla aiheuttaa kipu- ja rasitustiloja. Toivon siten, että lasten ja nuorten harjoittelua seuraamassa olisivat parhaat paikkakunnalta löytyvät painonnostovalmentajat. Oikean valmennuksen kautta tehdään mestareita kaikkiin lajeihin urheilussa.

Yksi kuorman määrää säätävä tekijä on tietenkin kuinka pitkiä sarjoja nuori urheilija tekee. Pitkissä sarjoissa kuormat eivät saa olla 60-70% suurempia ko. liikkeen maksimista. Tällöin liikkeiden tekniikka säilyy koko sarjan ajan ja jokainen nosto on tehokas. "Vääntämiseen" ei kannata alkaa panostamaan.

Jos nyt kuitenkin jotain turvallisesta kuormasta voisin sanoa, niin 150 cm / 50 kg kokoinen nuori urheilullinen poika voi kyllä ottaa esim. rinnallevetoja 35-40 kilolla. Itse nostin ensimmäisissä 17-vuotiaiden SM-kisoissa 13-vuotiaana ja painoin kisoissa 36,7 kg. Tempaustulokseni oli 40 ja työntö 52,5 kg. Mutta harjoittelin säännöllisesti useita kertoja viikossa.

Lopullinen vastaukseni on siis, että kannattaa keskustella harjoittelusta asiantuntevan valmentajan kanssa. Näkemättä pojan harjoittelua on mahdotonta antaa yleispäteviä ohjeita turvallisiin kilomääriin. Jollekin se on 20 kiloa, toiselle 50 kiloa. Tekniikka ja oma kehonhallinta ratkaisevat tässä.

Toivotan hyviä painonnostoharjoituksia, sillä ne vahvistavat ja valmistavat nuoren kehoa murrosiän jälkeen vaadittavaan entistäkin kovempaan harjoitteluun. Jos valmiuksia ei ole kehitetty jo ennen murrosikää, ollaan jäämässä jo melkoisesti jälkeen ja antamassa tasoitusta niille, jotka ovat tähän harjoittelun osa-alueeseen osanneet oikeaan aikaan panostaa. Vielä kerran muistutus: oikea tekniikka ja asiantunteva valmennus!

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, P-Suomen aluevalmentaja

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset