Kysymys

Tempausvala

Millä painoilla yleisesti harjoitellaan tempausvalaa?

Kysyjän nimi/nimimerkki: erakko

Vastaus

KYSYMYS: Millä painoilla yleisesti harjoitellaan tempausvalaa? Itselläni tuntuu olevan melkoisesti "löysää" lähestyttäessä tempauksen maksimipainoja...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: Tempausvala on oheisharjoite, jolla voidaan harjoittaa lajinomaista yleisvoimaa. Sitä kannattaa tehdä ympärivuotisesti vähintään tankojumpan merkeissä tai osana tempausyhdistelmäharjoituksia. Peruskuntokaudella voidaan tempausvalaa tehdä tuloshakuisesti eli maksimia nostattaen. Varsinkin punttikoululaisille liike on erittäin tärkeä. Aikuisurheilijalle suoraa verrannollisuutta tempaukseen sillä ei ole, koska tempaus riippuu paljon muustakin kuin kyykystä ylösnoususta. Tällä tarkoitan sitä, että kova tempausvalamaksimi ei takaa kovaa tempausmaksimia. Myös urheilijoiden vahvuudet ovat erilaisia. Itse urani aikana panostin tempausvalaan yhdistelmissä ja silloin rauta oli enimmillään 40-60% nostomaksimista, jolloin tavoitteena oli terävät, tarkat liikkeet. Mutta minun heikkouteni ei ollut tangon pito pään päällä. Jos Sinulla on vaikeuksia pitää tankoa pään päällä syvässä valakyykyssä ja ylösnousussa niin sitten Sinun tulee ehdottomasti vahvistaa keski- ja yläkroppaa niin tempausvaloin kuin muidenkin ylä- ja keskivartaloharjoitteiden avulla. Yleensä tällaisia ongelmia esiintyy aloittelijoilla, joilla nostomäärät ovat vielä alhaiset. Jotenka tempausvala- ym. harjoitteiden lisäksi suosittelen yksinkertaisesti tempaamaan: toistomäärät pitää saada nousuun, jotta saat tekniikkasi vakiintumaan ja tangon hallintaasi.

Asiantuntija: Karoliina Lundahl, SPNL valmennus- ja koulutuspäällikkö

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset