Kysymys

Raaka ja kyykkynostot

Kysyisin raa`an rinnallevedon ja kyykyn kautta tapahtuvan vedon eroista huippunostajilla.

Kysyjän nimi/nimimerkki: paavo

Vastaus

KYSYMYS: kysyisin raa`an rinnallevedon ja kyykyn kautta tapahtuvan vedon eroista huippunostajilla. Kuormittaako raakaveto enemmän ylävartalon lihaksia ja voiko harjoitetta käyttää esim. voimakestävyyden hankintaan?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS 1 (Jaakko Kailajärvi, SPNL valmennusvaliokunnan pj):

Raa´an rinnallevedon merkitys painonnostajien harjoittelussa on selvästi vähentynyt punnerruksen poistamisen jälkeen. Tutkimusten mukaan se 'korreloi' kyykkyrinnallevetoon n. 80%:sti, joten sen käyttö painonnostajien harjoitteena ei ole kovin merkittävä.

Mutta raaka rinnalleveto on kyllä varmasti painonnostoliikkeistä eniten käytetty liike maailmalla kaikissa muissa lajeissa. Eli voidaan varmasti sanoa, että se on kaikkien lajien ns. perusliike harjoitettaessa nopeusvoimaa, kestovoimaa, räjähtävää maksimivoimaa tai sitten näitten yhdistelmiä. Kysymys on aina siitä mitä voimaa ja ominaisuutta painotetaan eri lajeissa eri harjoitus -ja kilpailukausilla.

Liike kuormittaa teknisesti oikein tehtynä koko vartalon lihaksistoa ja huippuosaajilla (joita nykyään näkee vähän) erityisesti jalkojen ponnistusvoima yhdistettynä tehokkaaseen loppuvetoon selkä-kädet-hartiat takaa todella tehokkaan voimantuoton!

Silloin punnerruksen aikoina huippunostajien erot tässä lajissa saattoivat olla yllättävänkin isoja. Lukemia en tässä pysty laajemmin antamaan, koska niitä ei silloin isommin mitattu, mutta esim. huippupunnerruspainot (ME:t) kyllä otettiin kyykyn kautta rinnalle. Suhdeluku kyykkyrinnallevetoon oli suunnilleen 80-85%.

Henkilökohtaiset ennätykseni oli kyykky 200kg ja puhdas raaka 180kg eli suhde siis 90%. Puhdas raaka tarkoittaa sitä, että jalat ei liiku sivullepäin, ryhti vastaanotossa hyvä eli kyynärpäät kääntyvät selvästi ylös eteen eikä olla lähelläkään puolikyykkyä!
------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS 2 (Karoliina Lundahl, SPNL valmennus- ja koulutuspäällikkö):

Korostaisin vielä raakoja nostoja tehdessä nostamisen ajoituksen ja rytmin merkityksen. Kun verrataan raakaa nostoa kyykkynostoihin, niin tangon rata on erilainen, koska vedon ja allemenon ajoitukset eroavat kyykkynostoista. Raa'at nostot tulisi tehdä ajoituksellisesti niin tasapainoisesti, että vastaanotto jaloilla tapahtuu täysin pään päälle (tempaus) yhtäaikaa kun kyynärpäälukko toteutuu. Rinnallevedossa ajoitus on se, että kyynärpäiden tulisi olla niin edessä kuin mahdollista vastaanotossa. Tämä takaa tasapainoisen noston ja selkä pysyy suorana.

Pahin virhe tehdään kun jätetään rauta eteen eikä nostoa saada koskaa 'valmiiksi' - tai sitten maksimirauta nostetaan selkä köyryssä. Ei hyvä.
Jatkaisin myös raa'an noston polvikulmasta todeten, että ulkomailla minulle on opetettu, että kaikki mikä ei ole syväkyykyssä, on raaka nosto. Siellä käytetään reiden vaakatasoa alimpana hyväksyttynä kulmana, jos sitäkään. Otetaanko rauta kiinni 30 vai 45 asteen kulmassa ei ole merkityksellinen nostettaessa täysiä nostoja kyykkyyn, koska kyykkynostoissa tangon alle lähdetään pudottautumaan heti tangon irrottauduttua sylistä, jota taas raaoissa nostoissa ei tapahdu. Tämän takia raakojen nostojen korrelointi kyykkynostoihin ei ole paras mahdollinen: nostaja, jolla on nopea allemeno ei välttämättä osaa edes vetää nostoja raakana ja raa'at nostot voivat olla suhteessa paljonkin huonompia kuin kyykkynostot.

Asiantuntija: Jaakko Kailajärvi ja Karoliina Lundahl, SPNL

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset