Kysymys

Hypyt

Onko hypyistä mitä hyötyä ja onko niistä haittaa?

Kysyjän nimi/nimimerkki: hyppiä

Vastaus

Nuorten valmennuksessa ja harjoittelussa on erittäin hyödyllistä harjoittaa erilaisia ponnistusvoimaharjoituksia. Ne voivat olla esim. vaikkapa lentopallon pelaamista, erilaisia mailapelejä tai sitten vauhdittomia tassu-, loikka- tai korkeushyppyjä, samoin kuin myös ehdottomasti pikajuoksut.

Itse tein ja samoin kuin myös monet muut sen ajan nostajat teimme vastaavia harjoituksia ikävuosina 15-24 v. viikoittain jopa useita satoja hyppyjä.

Henkilökohtaisesti olin nostajana kohtalaisen nopea ja räjähtävä, vauhditon pituus yli 330 cm ja seinäkorkeushyppy 93 cm, 100m 11.4 sek. Samoin olivat erittäin monet 60-70 -luvun nostajat, joista ehdottomasti kovimmat oli J. Avellan ja T. Kinnunen kummallakin vauhditon pituus yli 345 cm. Kinnunen piti jopa nimissään hetken vauhdittomassa korkeushypyssä SE-tulosta joka oli muistaakseni 175 cm tai jotain sinnepäin, samoin hän juoksi 100 m alle 11 sekunnin. Voidaan myös sanoa että esim. 30 m juoksussa olimme kaikki varmasti aika lähellä maan kärkeä kaikki lajitkin huomioon ottaen.

Nuoremmista 1980-90 luvun nostajista ja kovista ponnistajista tulee mieleen Hirttiön Pasi ja Ali Oksala. Oksalalla taitaa olla vieläkin Kuortaneen testiaseman ponnistusvoimatestauksissa saatu kärkitulos.

Eri maissa on näitä ponnistusvoima-asioita tutkittu hyvinkin paljon ja niissä ei aikuisilla nostajilla hyppimistä pidetä hirveän tehokkaana harjoitusmuotona. Ristiriitaista on taas se että esim. ollessani liiton päävalmentajana vuosina 1977-92 näin erittäin monien painonnoston kärkimaiden nostajien tekevä jopa kisaviikolla hyppyharjoituksia.

Eli kysyä voi, että mikähän on tässäkin asiassa totuus? Minä luottaisin siihen mitä olemme esim. itse kokeneet ja hyväksi havainneet.

Asiantuntija: Jaakko Kailajärvi, valmennusvaliokunta

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset