Kysymys

Harjoittelu ja venyttely

Olen 44 vuotias mies. Olen hiljattain muutama kuukausi sitten aloittanut reenauksen. Ihmettelen kuitenkin miksi pääni tulee kipeäksi.

Kysyjän nimi/nimimerkki: Keke

Vastaus

(KOKO KYSYMYS): Olen 44 vuotias mies. Olen hiljattain muutama kuukausi sitten aloittanut reenauksen. Ihmettelen kuitenkin miksi pääni tulee kipeäksi. Joudun aina treenin jälkeen syömään särkylääkettä. Johtuuko siitä kun en osaa venytellä lihaksia oikein, vai treenanko väärin? Teen mm. 4 kertaa 8 käsivarsilla, hauiksia siis 21 kilolla. Onko tämä liikaa, tai onko paino liian raskas. Reenaan myös käsivarren takalihaksia samalla painolla tekemällä laskuja. Olisin kiitollinen vastauksestasi ja jos antasit tietoa venytysliikeistä.
----------------------------------------------------------------------
VASTAUS:
Aika haastava kysymys. Lähtisin vastaamaan tähän siten, että huolellinen alkuverryttely ja lämmittely ovat erittäin tärkeitä voimaharjoituksen osa-alueita. Tosin kuvailemillasi sarjoillakin lihakset lämpenevät suhteellisen nopeasti, mutta olisi kuitenkin hyvä valmistaa lihaksia harjoitukseen esim. 5-10 minuutin hölkällä, kuntopyöräpolkemisella ja/tai keppijumpalla sekä lisäksi lyhyillä valmistavilla venytyksillä. Näiden mukaan ottaminen harjoitukseen voisi ehkäistä kuvailemiasi oireita. Se, onko harjoituksessa käyttämäsi paino liian suuri riippuu tietenkin omasta voimatasostasi. Oireet huomioiden voisit kuitenkin hieman aluksi keventää kuormaa, ja seurata loppuvatko oireet. Särkylääkkeiden syöminen ei todellakaan saisi olla harjoituksen seuraus, vaan harjoittelun tulisi parantaa lihaskuntoa ja -elastisuutta sekä poistaa kuvailemiasi oireita. Muista myös oikea hengitystekniikka tehdessäsi liikkeitä. Suorituksen alussa täytä keuhkosi ja liikkeen palautusosassa voit puhaltaa ulos. Älä pidätä hengitystä liian pitkään sarjoissa.

Venytysliikkeiden lisäksi voisit monipuolistaa tangolla tekemiäsi harjoitteita siten, että myös hartiat saavat liikettä. Tee esimerkiksi olkapäiden kohotuksia, siis "olkapäät korviin" tyyppistä liikettä. Tässäkin riittävän kevyt kuorma, toistoja 8-10 per sarja, kolme sarjaa kerrallaan. Selälle sopii "hyvää huomenta" -liike ja yläselälle/hartioille kulma- ja pystysoutu. Harjoituksen jälkeen olisi syytä tehdä pitkiä, noin 20-30 sekuntia kestäviä venytyksiä. Niskaa voit venyttää ottamalla kämmenellä kevyen otteen päälaesta ja kevyesti painamalla (vain käden oma paino!) päätä olkapäätä kohti. Voit ensin venyttää niskaa sivulle, ja sen jälkeen myös siirtää leuan rintaan kiinni ja katseen varpaisiin, jolloin venytys tuntuu niskan takaosassa. Tee molemmille puolille. Myös selälle ja yläselälle on monenlaisia venytysliikkeitä, mutta niiden kuvaaminen sanallisesti on aika vaikeaa. Löydät varmasti aiheeseen sopivia oppaita esim. paikallisesta kirjastosta. Mikäli oireet eivät hellitä, voisi olla hyvä keskustella fysioterapeutin tai hierojan kanssa.

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset