Kysymys

Nuoren pesäpalloilijan voimaharjoittelu

Minkälaisia voimaharjotteita tai nostotyylejä suosittelette pesäpalloilijoille, etenkin nuorille 16-19-vuotiaille. Nopeus on lajissa tärkeää.

Kysyjän nimi/nimimerkki: Jalmari

Vastaus

Pesäpallo on palloilulajeista todennäköisesti se laji, jossa tarvitaan eniten räjähtävää / nopeusvoimaa. Pikajuoksu, heittäminen ja pallon lyöminen ovat kaikki asioita, joissa tarvitaan kovaa tai tehokasta voimantuottoa.

Eli systeemiin sopii hyvin jo 16-19 v. nopeusvoiman harjoittaminen esim. levytanko- tai vapaapainoharjoitteilla nopeus- ja maksimivoimamenetelmillä.

Kaiken perustanahan on oltava levytankoharjoitteissa, siis tempaukset,
rinnallevedot ja ylöstyönnöt, riittävän hyvät nostotekniikat eli ensin tulee tutustua nostotekniikoiden perusteisiin.

Lisäksi tietenkin on hyvä käyttää kuntopalloharjoitteita ja erilaisia ponnistusvoimaharjoitteita omalla painolla. Siis tassuhypyt, loikat aitakoordinaatiot ym. vastaavat kuuluu olla mukana pesäpalloilijoiden
'maksimivoiman jalostamisessa'.

Näitten lisäksi ohjelmaan on kuuluttava noilla ikävuosilla ehdottomasti tehokkaat ja monipuoliset keskivartalon ja lantion harjoitteet.

Yksinkertaisin ja helpoin tapa olisi varmaan lähteä tutkimaan vaikkapa pikajuoksijoiden, pituus- ja 3-loikkaajien sekä keihäänheittäjien harjoitusohjelmia ja rakentaa niistä sopivat paketit toteutettavaksi.

Asiantuntija: Jaakko Kailajärvi, SPNL, valmennusvaliokunnan pj.

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset