Kysymys

Painonnosto tatamilla

Harrastan judoa. Voinko harjoitella rinnallevetoa (raaka&kyykky) tatamimatoilla?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Kanttipulle

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Voinko harjoitella rinnallevetoa (raaka&kyykky) tatamimatoilla? Olen harrastanut judoa 4 vuotta ja hankin hiljattain laakeroidun levytangon + painoja vahvistaakseni jalkoja ja ylävartaloa. Tatami kuitenkin myötää pikkasen päkiöiden alla ja näinollen asento mielestäni on aika vertailukelpoinen painonnostokenkiin verrattuna. Ai niin, ja harjoittelen paljain jaloin, onko siitä jotain haittaa?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS 1 (Karoliina Lundahl, SPNL, valmennus- ja koulutuspäällikkö):

Hyvä Kanttipulle,

Harjoitellessasi tatamilla levytankoharjoittelua et luultavimmin pysty samoihin maksimirautoihin kuin jos nostaisit painonnostokengät jalassa punttilavalla. Mutta koska haetkin nimenomaan vahvuutta koko kroppaan ja lajissasi ei varsinaisesti maksimivoimalla ole niin suurta merkitystä kuin voimakestävyydellä, se on hyvä voimaharjoitusmuoto judokalle.

Kuitenkin haluan tuoda esille edut nostettaessa painonnostokengillä, joissa on kovat - yleensä puiset - kannat. Ensiksi tulee tuiki tavallinen loukkaantumisriskin minimointi: jos pudotat salilla painon paljaille varpaille niin se saattaa käydä kipeää. Siksi suojaavat kengät ovat hyvät.

Toisekseen painoja nostaessa on aina muistettava tasapainon merkitys. Jos vaikka nostat 45kg tempauksen pään päälle ja painat 60kg, niin mittaukset maahan kohdistuvasta voimasta tankoa vastaanotettaessa pään päällä on yli 500kg. Siis ei 45kg tai 105kg (yhteispaino nostaja + paino) vaan 504,14kg ollakseni tarkka (Jyrki Welling / KIHU:n mittaus). Jos teet tämäntyyppisiä nostoja useita tasapainoalueen ulkopuolella, loukkantumisriski on suuri. Ideaali tilanne on se, että kun tanko vastaanotetaan pään päällä, jalat ovat tukevasti maassa ja paino vastaanotetaan jaloilla eikä käsillä. Rytmillisesti jalkojen tulisi lyödä maahan samaan aikaan kun kyynärpäälukko toteutuu. Siispä tukevat painonnostokengät ovat turvallinen vaihtoehto.

Neuvoni: hae lajikestävyyttä tatamilla paljain jaloin ja kevyillä painoilla, mutta suorita maksiminostot lavalla punttikengät jalassa.

Hyviä treenejä!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS 2 (Jaakko Kailajärvi, SPNL, valmennusvaliokunnan pj):

Kyllä voi harjoitella kestävyyttä (kestovoimaa) ja esim. erilaiset yhdistelmäharjoitukset onnistuu pienillä painoilla. Mutta on aivan selvää, että maksimipainojen nostaminen pehmeällä alustalla on ’vaarallista’ puuhaa. Lisäksi en suosittele paljain jaloin nostelua millään alustalla kun tehdään ns. räjähtäviä maksimi- ja nopeusvoimasuorituksia.

Painonnostosuorituksissa (tempaus-työntö) ja yleensäkin tehoharjoituksissa tulee aina muistaa tasapainoalueen hallinta sekä oikeat nostotekniikat. Jos niitä ei hallita, on selvää että vammautumisriski kasvaa kun nostaja on ’keinuvalla alustalla’ !!

Asiantuntija: Karoliina Lundahl ja Jaakko Kailajärvi , SPNL, valmennusvaliokunta

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset