Kysymys

Voimanoston ja painonnoston harjoittelu

Pitääkö paikkansa, että painonnostajat ainakin Suomessa harjoittelevat voimaa eri tavalla kuin voimanostajat?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Leo Kaasinen

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Pitääkö paikkansa, että painonnostajat ainakin Suomessa harjoittelevat voimaa eri tavalla kuin voimanostajat, vaikka oikeastaan olemme samassa veneessä mitä tulee esim. jalkojen vahvistamiseen?

Sen verran kuin painonnostajia tunnen he harjoittelevat enemmän hermotusta kuin voimanostajat, jotka välttävät pitkiä hermotusjaksoja. Useissa käytännön tutkimuksissa on vanhastaan todettu, ettei lihasten hermojärjestelmä kestä kuin muutaman viikon hermotusjakson.

Painonnostossa ei myöskään käytetä voimanostossa yleisiä 8-12 viikon nostatusjaksoja, joita USA:n voimanostajat ovat käyttäneet ainakin 1980-luvulta lähtien. USA:n voimanostolehdissä on esitelty lukemattomia tällaisia ohjelmia. Itse käytän nykyisin Ed Coanin ja Arwan Gaatsalan ohjelmista omille painoilleni muunnettua 10 viikon nostatusjaksoa, jossa ensimmäisellä viikolla otan esim. jalkakyykyssä kymppejä 140 kg:lla, seuraavalla viikolla yhdeksikköjä 150 kg:lla, sitten kahdeksikkoja 160 kg:lla jne, kunnes viimeisellä 10. viikolla otan ykkösiä 240-250 kg:lla. Tämän jälkeen yritetään ennätystä ja jakso alkaa uudelleen. Nostatusjaksoharjoittelu perustuu jatkuvaan ärsykemuutokseen ja siihen, ettei hermotusajasta muodostu liian pitkää.

Ymmärrän painonnoston sovelletut lajivaatimukset, mutta eikö painonnostossa käytetä erillisiä voimaharjoittelukausia tms, jona aikana esim. jalkojen harjoittelu voisi olla samanlaista kuin voimanostossa, tai mistä ero johtuu? Karoliina Lundahl tai Jaakko Kailajärvi voisi osata tähän vastata.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS:

Hyvä Voimanostaja,

Olet oikeassa, että painonnostaja ja voimanostaja harjoittelevat jalkojaan eri tavalla. Heidän tuleekin, koska lajeillamme on erilaiset lajianalyysit. Mikä on lajianalyysi? Se on määrite, joka kertoo mitä kyseinen urheilulaji on. Lyhyimmillään lajianalyysiin kuuluu 1) energiantuottosysteemi, 2) työtä tekevät lihakset 3) sekä voimantuottotavat.

Oleellisin ero painonnoston ja voimanoston lajianalyysissä on energiantuottosysteemissä. Kun painonnoston kilpailusuoritus kestää n. 2-6 sekuntia, niin voimanostossa lajisuoritus kestää jopa 15 sekuntia. Siihen päälle lisätään vielä puvun päälle pukeminen, jonka aikana painonnostaja saa levätä täysin.

Ero tulee siinä, että kun ihminen ylittää 10 sekunnin rajapyykin liikkuessaan täydellä teholla, välittömät energianlähteet loppuvat ja keho siirryy anaerobiseen maitohapolliseen työjaksoon. Siis liikkuessaan täysillä alle kymmenen sekunnin suorituksessa ihminen käyttää suurimmaksi osakseen kreatiinifosfaattivarastoja (KP) ATP:n tuottoon.

Seuraava rajapyykki on noin 1 minuutin kohdalla, kun liikutaan täysillä: silloin energianlähteenä on hiilihydraatit, josta jää lihakseen maitohappoa. Kun liikutaan täysillä tunnin verran, elimistö käyttää ensin KP-varastot, sitten se ottaa energiansa hiilihydraateista, sitten rasvasta ja lopuksi proteiinista.

Tähän väliin kommentti, että tämä on pelkistetty versio mitä ihmiskehossa tapahtuu, kun ihminen liikkuu täysillä.

Kun palaamme tähän 10 sekunnin rajapyykkiin, tulee näiden kahden lajin oleellisin ero selville. Voimanostaja tarvitsee maitohaponsietokykyä, kun taas painonnostajalle siitä ei ole hyötyä kilpailusuoritukseen. Painonnostajan tulee harjoittaa KP varastojen täyttymistä ja tyhjentymistä (=paljon energiaa 2-6 sekunnin suoritukseen) ja voimanostajan tulee harjoittaa KP-varastojaan sekä maitohaponsietokykyään. Siksi voimanostossa pitkät yli 10 sekunnin työjaksot ovat oleellisia, kun taas painonnostossa ei. Ihminen kehittyy siinä, mitä hän harjoittelee.

Tämä vastaus on lyhin mahdollinen, jonka voin tällä palstalla antaa. Tervetuloa kehittämään kumpaakin lajia painonnoston ja voimanoston tasokoulutuksiin ja keskustelemaan lisää voimaharjoittelusta! Seuraava painonnoston ja voimanoston Taso I valmentajakoulutus pidetään syys-marraskuussa 2011. Kalenterissa tarkemmat päivämäärät.

PS. Taso II voimanoston uunituoreet valmentajat 21.11.2010: Arto Hannolin, Teijo Kare ja Ismo 'Ossi' Parkkinen. Taso II painonnoston uunituore valmentaja 21.11.2010: Jukka Loikkanen. Kiitos antoisasta kurssista!

Asiantuntija: Karoliina Lundahl, SPNL, valmennus- ja koulutuspäällikkö

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset