Kysymys

Harjoittelu ja proteiinit

Saanko liikaa proteiinia, jos painan 75 kg, treenaan 3 krt viikossa salilla perusvoimaa, kun syön 3-4 kananmunaa aamulla, lautasmallin mukaan koulussa, koulun jälkeen...

Kysyjän nimi/nimimerkki: Samuel

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Saanko liikaa proteiinia, jos painan 75 kg, treenaan 3 krt viikossa salilla perusvoimaa, kun syön 3-4 kananmunaa aamulla, lautasmallin mukaan koulussa, koulun jälkeen salaattia ja tonnikalapurkki ja illalla vielä salaattia ja tonnikalaa?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: 4 x kananmuna + 2 x prk tonnikalaa jo yksistään antavat sinulle proteiineja n. 120 grammaa. Tämän kun jakaa painokiloasi kohden (120/75) saadaan n. 1,6 g/kg/vrk proteiinia. Tämä määrä täyttää jo riittävän proteiinien saantisuosituksen myös perusvoimatreeniä ajatellen. Jos tähän lisäksi syöt vielä lounaalla lihaa / muita proteiinipitoisia tuotteita (maitotuotteet), voisin olettaa, että proteiinien saantisi pysyy alle 2 g/painokg/vrk. Voimaharjoittelijoille optimaalisimpana voidaan pitää 1,6 - 2 g/kg/vrk proteiinin saantia.

Mm. broilerin suikalekastike / koipi tai jauhelihakastike / paistettu sianliha -annokset sisältävät n. 15 - 20 grammaa proteiinia. Jos joinakin päivinä syöt vielä runsaasti esim. palkokasveja, raejuustoa / muita maitotuotteita, saattaa proteiinien saantisi muodostua jopa liian suureksi.

Proteiinien saantisi on siis hyvällä tasolla. Suosittelisin kuitenkin jättämään aamun kananmunista vähintään 1-2 pois, tai ainakin nauttia 1-3 ilman keltuaista, sen kolesterolia nostavan vaikutuksen takia. Osan kananmunista voit korvata esim. rahkalla/raejuustolla.

Katso myös Saija Määtän vastaus palstallamme 9.5.2010:
http://www.painonnosto.fi/portal/fi/liitto/asiantuntija_vastaa/?question_id=451

Asiantuntija: Saija Määttä, fysioterapeutti ja ravintovalmentaja

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset