Kysymys

Ylävartalon kehittyminen

Kehittyykö olympianostoissa käsivoimat ja yleensä ylävartalo myöskin, vai tehdäänkö niille harjoituksia erikseen?

Kysyjän nimi/nimimerkki: kuntoilija

Vastaus

KYSYMYS: Kehittyykö olympianostoissa käsivoimat ja yleensä ylävartalo myöskin, vai tehdäänkö niille harjoituksia erikseen? Jotkut huippunostajista näyttävät lihaksikkailta ylävartalostakin.

VASTAUS: Tähän kysymykseen ei ole vaikea vastata. Olympianostoissa kehittyy KOKO lihaksisto tasaisesti ja sopusuhtaisesti. Vaikka tempauksessa ja työnnössä on erittäin suuri merkitys juuri jalkalihasten voimalla ja räjähtävän voiman tuotolla (kyky ponnistaa tehokkaasti), ei nostoista tule mitään jos keskivartalon ja ylävartalon lihaksisto eivät tue ja kiihdytä liikettä. Tehokas ja teknisesti puhdas nostaminen edellyttävät koko vartalon tehokasta ja koordinoitua hallintaa.

Kuten todettua, koko vartalo kaikkine lihasryhmineen rasittuu ja kehittyy olympiapainonnoston perusliikkeissä tempauksessa ja työnnössä tasaisesti, mikä tekee painonnostosta monessa suhteessa ylivertaisen fysiikkaharjoitusmuodon verrattuna esim. pelkkään kuntosaliharjoitteluun. Toki painonnostossakin harjoitetaan myös eri lihasryhmiä erityisillä apuliikkeillä.

Käsivoimien harjoituksia on monia, mutta perusliikkeitä ovat militääripunnerrus, vauhtipunnerrus, punnerrus niskantakaa, raakaylöstyöntö, ylöstyöntö telineistä jne... Myös omalla keholla tehtävät liikkeet kuten etunojapunnerrukset tai punnerrus käsillä seisten seinää vasten ovat hyviä tukevia harjoituksia.

Ylävartalon harjoituksia ovat mm. vedot, pystysoutu, kulmasoutu, hyvää huomenta (julle) ja selkäpenkki lisäpainon kanssa. Keskivartalo on erityisen tärkeä osa-alue painonnostajan harjoittelussa. Erilaiset vatsalihasliikkeet (mm. tangon rullaus, lankkupito lisäpainon kanssa) kuuluvat harjoituksiin, sillä itse nostoissa selkälihaksisto rasittuu suhteellisesti enemmän kuin vatsalihakset. Lihastasapaino on äärimmäisen tärkeää kaikilla urheilijoilla, myös painonnostajilla.

Lopuksi vielä. Tehokkaasti suoritetussa painonnoston lajiharjoittelussa kehittyvät kaikki vartalon lihasryhmät huomioiden lajinomainen nopeus ja räjähtävyys. Tämä on hyvä huomioida suhteutettaessa apuliikkeiden määrää lajinostojen määrään. Harjoittelun pääpaino tulee olla lajinostoissa ja apuliikkeet ovat nimensä mukaisesti apuliikkeitä.

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, P-Suomen aluevalmennus

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset