Kysymys

Voimanostosta painonnostoon

Olen treenannut tähän asti voimanostoa, mutta nyt haluaisin siirtyä painonnoston pariin. Minkälaiset mahdollisuudet minulla on kehittyä (ikä/ohjelma)?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Weightlifter

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Olen 26-vuotias, painoa 120 kg. Olen treenannut tähän asti lähinnä voimanostoa, mutta nyt olisi kiinnostusta siirtyä painonnoston pariin. Minkälaiset mahdollisuudet minulla olisi kehittyä iän puolesta ja millaisella ohjelmalla tulisi aloittaa? Asun Tuusulassa, missä lähin seura?

VASTAUS:
Yksi merkittävä sekä voimanostossa että painonnostossa tarvittava ominaisuus on lihasvoima. Lihasvoiman tuotossa on kuitenkin eroja. Kun voimanostossa tyypillisesti korostuu maksimivoima, painonnostossa korostuu enemmän räjähtävä voimantuotto, jota voidaan verrata kuulantyönnössä tai 100 metrin juoksussa tarvittavaan lyhyessä ajassa tapahtuvaan voimantuottoon.

Voimanostoa harrastaneilla on usein etunaan painonnostoon siirryttäessä, tai otettaessa painonnosto voimanoston rinnalle, vahvat jalat ja selkä, joihin painonnosto hyvin pitkälle nojaa. Se, minkälaiset edellytykset henkilöllä on kehittyä painonnostajana, riippuu pitkälti siitä, löytyykö kaverilta edelleen myös muita painonnostossa tarvittavia ominaisuuksia kuten nopeutta, kimmoisuutta ja liikkuvuutta.

Ikäsi puolesta olet vielä nuori, mutta painonnoston absoluuttiselle huipulle päästäksesi jo myöhässä. Tekniikkaharjoittelu ja hermotuksen kehittäminen tulisi painonnostossa menestyäkseen aloittaa jo ennen murrosikää, jolloin murrosiän ja noin 20 ikävuoden välillä tapahtuu tyypillisesti suurin kehitysvaihe. MUTTA, et ole missään nimessä liian vanha aloittamaan painonnostoa, sillä kehittymispotentiaalisi on edelleen suuri. Varsinkin kun pohjalla on jo voimanostoharjoittelua. Sinulla on edelleen hyvät mahdollisuudet nousta halutessasi vaikka Suomen kärkinostajien joukkoon superraskaassa sarjassa (sarja yli 105 kg). Kärkemme on valitettavan kapea tällä hetkellä ja sinne kaivataan juuri lisää kilpailua!

Entäpä ohjelmapuoli? Tämä on usein sellainen kysymys, johon olemme tälläkin palstalla vastanneet, että on syytä hakeutua lähimmän painonostoseuran harjoituksiin ja hakea siellä toimivilta nostajilta ja valmentajilta vinkit juuri SINUN harjoitteluun. Ohjelmointi kun on pitkälti henkilökohtaista. Aivan aluksi voit kuitenkin varautua siihen, että ensimmäisen kuukauden ajan harjoittelu on pelkkää painonnostotekniikan opettelua ja liikkuvuuden parantamista. Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä. Ei siis kannata säikähtää jos heti ensimmäisellä kerralla ei taivu kaikkiin painonnoston vaatimiin asentoihin. Toistojen määrä per sarja on tyypillisesti 4-6 ja painot niin kevyitä, että tekniikka pysyy paketissa. Jo melko varhain voit kuitenkin lisätä painoja tankoon sen verran, että myös paino "painaa" sinut riittävän kyykkyyn, jolloin liikkuvuus kasvaa. Mikäli olet pukannut paljon penkkiä, pitää rintalihasten ja olkapäiden liikkuvuuteen kiinnittää erityistä huomiota.

Tuusulaa lähin painonnostoseura on Keravan Bodonos, jonka nostajat harjoittelevat Keravan City-Voimailun salilla. Erinomainen ja perinteinen painonnosto- ja voimailusali. Siellä voit ottaa yhteyttä esim. Juhani Tossavaiseen ja Ari Välimaahan. Suosittelen lämpimästi!

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, P-Suomen aluevalmennus

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset