Kysymys

Painonnostotekniikat

Kaipaisin kattavaa sivustoa painonnoston tekniikasta. Omat kysymykseni liittyvät mm. painonnoston turvallisuuteen.

Kysyjän nimi/nimimerkki: Andy

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Kaipaisin kattavaa sivustoa painonnoston tekniikasta eli työnnöstä ja tempauksesta, kun en ole löytänyt vielä mieleistäni sivustoa suomeksi tai englanniksi, josta löytäisi tekniikkojen selitykset kuvineen tai edes kattavine selityksineen. Omat kysymykseni liittyvät mm. painonnoston turvallisuuteen eli esim. miten epäonnistunut nosto keskeytetään turvallisesti tai painot saadaan alas, kun tästä ei selitetä paljoakaan. Itseäni myös häiritsee se, että tanko nirhaa sääriini pieniä haavaumia rinnallevedossa. Pari tuttuani sanoivat, että nirhaumat vaan osoittavat, että tanko tulee läheltä vartaloa, kuten pitääkin ja toinen vihjasi, että pitkät housut auttavat asiaa. Onko tilanteeseen avuksi muita menetelmiä, kuin pitkät housut?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: Painonnostotekniikoista on julkaistu useita erilaisia oppaita ja kuvasarjoja. Suomen Painonnostoliitto on vastikään julkaissut myös uuden Painonnostoharjoittelu-DVD:n, josta löytyy mallia useille liikkeille.

Nettiinkin näitä materiaaleja ehkä joskus tulee, mutta toistaiseksi yhtenä pointtina on pidetty sitä, että on turvallisempaa harjoitella painonnostoa toisten, ehkäpä kokeneempien nostajien kanssa ja opastuksella. Mikään nettisivu tai opas ei voi korvata salilla harjoittelua. Parhaimmillaan ja turvallisimmillaan harjoittelu tapahtuu kokeneen painonnostovalmentajan ohjauksessa. Toivon, että myös Teidän salilta löytyisi tätä kokemusta. Koko ajan kannattaa myös huomioida harjoittelussa, että liikkeet tuntuvat ITSESTÄ helpoilta ja luonnollisilta. Hyvän noston tuntee kyllä, samoin huonon, itsekin oman asentoaistin ja tasapainon kautta.

Olet aivan oikeassa, että myös noston hallittua epäonnistumista pitäisi joskus opetella, erityisesti mikäli sen kokee omaa turvallisuutta uhkaavana tekijänä. Yleensähän noston epäonnistuminen ei ole mikään vaarallinen tilanne: tempauksessa tanko joko jää eteen tai pyörähtää ylitse, työnnössä rinnalleveto jää liian eteen tai voi joskus tulla liian syliin, jolloin nostaja kaatuu selälleen ja jää tangon alle. Ylostyönnössä tanko voi jäädä eteen tai mennä ylitse, mikäli nostaja ei hallitse loppuasennon tasapainoa.

Itse näkisin aloittelevalle ja myös kokeneemmalle nostajalle riskialtteimpina tilanteina yli menevän tempauksen, jota nostaja koettaa pitää loppuun asti eikä päästä jo "menetettyä" nostoa rennosti ylitse. Tässä tilanteessa on riski olkapäiden ja kyynärpäiden loukkaamiselle. Tanko pitää siis vain uskaltaa päästää. Toinen tilanne, jota kannattaa varoa, on ylöstyönnön loppuasennon meneminen liian selän päälle, ts. ylävartalo kallistuu liikaa taaksepäin (kaarelle) ja olkapäälinja on lantion takapuolella. Tämä altistaa selän voimakkaalle rasitukselle ja voi johtaa loukkaantumiseen. Tässäkin virhetilanteessa helpoin ratkaisu on päästää tanko ylitse (tai eteen jos se vielä on mahdollista) ja tulla pois tangon alta.

Säärten nirhautuminen on tuttua useimmille painonnostajille. Tarkoitus ei kuitenkaan ole raapia sääriä verille, vaan kuljettaa tankoa alkuvedon aikana mahdollisimman läheltä säärtä vieden samalla polvia taaksepäin polven ohitukseen asti, kunnes polvet taas tuodaan uudelleen tangon alle kakkosvedon lantiopotkua varten. Tuntematta paremmin nostotekniikkaasi en osaa sanoa, mistä säärten nirhautuminen johtuu, mutta toki siitä kannattaa tekniikan säätämisellä koettaa päästä eroon. Myös tällaisissa asioissa kokenut valmentaja osaa auttaa.

Mikäli tanko kuitenkin tahtoo raapia sääriä toistuvasti, on siihen helppoja apuja. Itsekin pidän polvisiteitä (kiinteät Rehbandit) koko harjoituksen ajan säärillä, jolloin ne suojaavat säären. Tangonhan pitää kuitenkin jokaiseen maasta tehtävään nostoon lähdettäessä olla kiinni sääressä. Kovissa nostoissa polvisiteet voi halutessaan vetää polvien tueksi. Tämä on helppo ja edullinenkin tapa. Painonnostoliiton toimistolta voi tilata edullisia polvisiteitä. Vaikka niitä ei käyttäisikään polvisiteinä, ne voivat toimia hyvinä säärisuojina nostajilla, joilla tanko raapii ja repii sääriä. Säären suojaaminen tässä tapauksessa on kaikkien salin nostajien etu, sillä ei ole mukava nostaa tangolla, joka on työntöotteen kohdalta veren tahrima. Itselle jatkuva säären aukeaminen voi myös aiheuttaa infektioriskin. Summa summarum: polvisiteet tai muu suojus sääriin. Teipit eivät tahdo sääressä pysyä.

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, 2. vpj

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset