Kysymys

Aamuharjoittelu

Jos urheilijalla on mahdollisuus harjoitella kahdesti päivässä, niin minkätyyppistä harjoittelua aamureenit sisältävät?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Marko

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Terve! Jossain vastauksessa puhuttiin ns. Harjoittelupankin perustamisesta näille sivuille. En itse ainakaan löytänyt, lienevätkö vielä tekeillä?

Varsinainen kysymys koskee harjoittelua kahdesti päivässä. Jos urheilijalla on tällaiseen mahdollisuus, niin minkätyyppistä harjoittelua ns. aamureenit sisältävät? Jos ajatellaan, että iltapäivän reeni on pääreeni sisältäen ohjelman mukaiset suorittteet, niin onko aamureeni sellainen edellisen päivän reenin palauttava ja iltapäiväreeniin valmistava, eli luonteeltaan siis melko kevyt? Vai miten?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS: Ensimmäiseen kysymykseesi Harjoittelupankista voin pahoitellen vastata, että emme ole vielä saaneet tätä ajatusta toteutettua. Sitä ei ole kuitenkaan unohdettu, ja ajatus siitä elää vahvasti. Asiantuntija vastaa -palstallekin tulee todella paljon kysymyksiä harjoitteluasioista, joten tarve Harjoittelu- ja ohjelmapankille olisi suuri.

Aamuharjoittelusi laatu ja määrä riippuvat luonnollisesti hieman omista tavoitteistasi ja siitä onko kyseessä oheisharjoittelu jotain muuta lajia varten vai painonnostoon keskittyneen urheilijan harjoittelu.

Aamuharjoittelussa voi kyllä tehdä käytännössä samoja harjoitteita (liikkeitä) kuin iltapäivä- tai iltaharjoituksessakin. Ajatukset aamuharjoitusten toteutuksesta voivat vaihdella jonkin verran eri valmentajien kesken. Kuitenkin itse ajattelen, kuten itsekin pohdiskelit, että aamuharjoitus on lähinnä valmistava harjoitus iltapäivän pääharjoitukseen.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Lähinnä sitä, että aamuharjoituksessa kuorimitukset ovat keveämpiä kuin iltapäiväharjoituksessa. Toisaalta aamuharjoituksessa voi tehdä joskus raskaitakin kuormia esim. vedoissa, jotka eivät vaadi vielä yhtä paljoa motoriikalta kuin painonnoston vaativat ja räjähtävät perusliikkeet. Myös jalkaharjoitukset on syytä tehdä aamuisin keveämmin valmistavina kovempiin ilta- ja iltapäiväharjoituksiin.

Palautuminen itsessään on tarkkaan ohjelmassa suunniteltava asia. Kaikille lihasryhmille pitää jäädä riittävästi aikaa palautua ja rakentua uudelleen, entistä vahvempina. Lähtökohtaisesti tämä palautuminen tapahtuu unen aikana, ja mitä nopeammin palautumisen saa iltapäivä- ja/tai iltaharjoituksen jälkeen käynnistymään, sitä helpompi ja tehokkaampi on tehdä seuraavan päivän harjoitukset. Palautumisen nopeuttamiseksi on hyvä harjoituksen jälkeen esim. kävellä tai hölkätä kevyesti 5-10 minuuttia, myös venytellä kevyesti, ja jos mahdollista käydä kylmä-kuuma-altaissa.

Toivottavasti tämä vastaus antoi jotain osviittaa kysymykseesi. Mikäli joku valmentajista haluaa kommentoida tätä kysymys-vastaus -paria, niin voitte lähettää kommenttinne osoitteeseen: harri.norberg@atleettiklubi.fi. Julkaisemme kommentit ja mahdolliset lisäykset tämän saman kysymyksen yhteyteen.

Parhain keskitalven terveisin,

Asiantuntija: Harri Norberg, SPNL, 2. vpj

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset