Kysymys

7-vuotiaan harjoittelu

Mitä 7-vuotias lapsi voi tehdä salilla?

Kysyjän nimi/nimimerkki: Isä ja poika

Vastaus

KOKO KYSYMYS: Aloitin itse kuukausi sitten painonnostoharrastuksen. Myös 7-vuotias poikani on innostunut kulkemaan mukanani salilla. Siitä on tullut vähän ristiriitaista neuvoa, mitä tuon ikäinen lapsi siellä voi tehdä. Hän tekee innolla vatsalihaksi ja selkälihasliikkeitä ja siirtelee kuntopalloa selällään maaten jaloilla vatsan päällä, polkee kuntopyörällä ja crosstrainerilla. Kokeilee myös pienimpiä käsipainoja hauisliikkeisiin ja taljaa, viimeksi mainittua pienimmillä asetuksilla.

Voiko näistä lihakset vahingoittua kasvuiässä, kun on noinkin nuori? Liikunnanilo on hänellä huipussaan, olemme yhdessä salilla ja eikä tarvitse pakottaa mihinkään, pikemmin pitää tarkka huoli, ettei tee mitään raskasta.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
VASTAUS:
Uusin selvitys lasten harjoittelusta valmistui marraskuussa 2008: Hyvä harjoittelu -selvityksen oli tilannut Nuori Suomi, Suomen Valmentajat ja Olympiakomitea asiantuntijaryhmältä, jonka johdossa oli Harri Hakkarainen. Painonnoston kannalta selvitys on erittäin tärkeä.

Selvityksessä korostettiin, että aikaisemmat tutkimukset voimaharjoittelun haitoista lapsilla oli tehty erittäin raskaan voimaharjoittelun alla. Tätä ei vieläkään suositella, mutta täysi tekemättömyys on myös vaaraksi. Lapsilla 6-12 vuoden ikäisinä voimaharjoittelua tulisikin olla, mutta pääpaino on lihaskunnon ja lihastasapainon kehittämisessä. Tässä iässä on myös helpointa opetella painonnoston tekniset nostot kepin kanssa sekä tehdä voimaharjoittelua omalla keholla tai hyppien ja juosten. Juokseminen ja hyppiminen vahvistavat myös luustoa.

Ikävuosina 12-15 lasta saa kuormittaa 25-30 % kehon painosta. Pääpaino on vielä lihaskunnossa ja muiden ominaisuuksien kehittämisessä. Aikuismaisen voimaharjoittelun saa aloittaa n.15 ikävuoden jälkeen, kun kasvupyrähdys on loppunut. Muistetaan kuitenkin aina lasten iästä kun puhutaan, että he ovat yksilöitä ja tärkeämpää lapsen kohdalla on biologinen ikä kuin kalenteri-ikä.

Tavallisen ihmisen kehityksen kannalta voimaharjoittelu edellä mainitulla tavalla on tärkeä askel kohti terveellistä aikuisuutta. Lapsena tehty voimaharjoittelu on erittäin tärkeässä asemassa urheilijan uran kannalta. Suuri ongelma ovat nuoret, jotka aloittavat voimaharjoittelun kasvupyrähdyksen jälkeen, mutta heidän lihastasapainonsa ja lihaskuntonsa ei anna edellytyksiä voimaharjoittelun tekemiseen. Tällöin riskinä on loukkaantumiset.

Tässä ohjeet tavalliselle lapselle. Huippu-urheiluun tähtäävälle lapselle harjoittelu saattaa olla kovempaa kuin edellämainittu selvitys ohjeistaa. Sanotaan, että Laura Lepistö aloitti luisteluharjoitukset 4-vuotiaana. Selvityksestä selvisi myös, että kovempi harjoittelu voi vain hidastaa kasvupyrähdyksen alkamista, mutta koskaan se ei sitä pysäytä.

Selvitys on imuroitavissa Nuori Suomi-sivuilta www.nuorisuomi.fi .

Asiantuntija: Karoliina Lundahl, SPNL valmennus- ja koulutuspäällikkö

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset