Kysymys

Selkävammat ja painonnostoharjoittelu

Miten tulisi treenata painonnostoa selkävikaisena... (2 pullistumaa 2 vuotta sitten)?

Kysyjän nimi/nimimerkki: elmo

Vastaus

(Esitetty kysymys): Miten tulisi / onko järkeä edes treenata painonnostoa selkävikaisena (kaksi pullistumaa kaksi vuotta sitten)? Nyt selkä on jo jonkin verran parempi. Yhdet kisat kävin reilu vuosi sitten ja jäin koukkuun. Taustaa löytyy nyrkkeilystä SM-tasolta ja voimamies-/voimanostopuolelta. Tekniikkaa on treenattu todella kokeneen nostajan kanssa.
-----------------------------------------------------------------

Aikaisempi selän vamma ei missään nimessä estä uutta liikuntaharrastusta. Voimaharjoitteita saa tehdä, jos ne eivät aiheuta kipua. Tärkeintä on pitää selkä vahvana ja liikkeessä. Nostamisessa on kuitenkin aina muistettava se, että on nostettava kunnon ryhdissä eli selkä ei saa koskaan "pettää" eli taipua fleksioon. Sen on aina pysyttävä kunnolla ekstensiossa eli ojennettuna.

Välilevyvammat syntyvät siten, että nostetaan selkä fleksiossa, jolloin välilevyn nucleus pulposus eli pehmeä massa purkautuu paineen vaikutuksesta selkäydinkanavaan sitä ahtauttaen. Tämän tapahtuminen voidaan välttää harjoittelemalla ja kilpailemalla oikealla tekniikalla.

Täysin tervettä tulevaisuutta ei voi minkään urheilulajin parissa luvata, mutta kokonaisuudessaan keho ja mieli pysyvät paremmassa kunnossa kun harrastaa sydämensä kyllyydestä.

Asiantuntija: Jussi Hernesniemi

Aihealueen kysymykset


Arkistohaku



Tarkennettu haku

Uusimmat kysymykset

Katso kaikki kysymykset